"Denna dagen ett liv"- farbror Melker..

Håll i er nu..
Allt började i onsdags då Benka ringde mig och frågade vad jag skulle ha för att göra ett badrum. Jag funderade lite och undrade vart det var nå'nstans.
- Nej, säg vad du vill ha först så berättar jag vart det är se'n, sa han.
Efter en hyfsad överslagsräkning kom jag fram till cirka 5500 kronor.
-Bra! det är i luleå, replikerade Benka.
Det visade sig att Benkas mellanjänta Marie och mågen Lech inte fått klart sitt badrum, att dom intagit offerter från olika firmor och dom vill tydligen ha någonstans runt sju tusen, och skulle inte dyka upp på två veckor, eftersom dom bor på sjunde våningen och toalett endast finns i grannbyggnaden så förstår jag frustrationen.
Första tanken var att åka upp på torsdag kväll för att sedan kunna åka hem på fredagen, men avresan blev istället klockan fyra på fredagsmorgonen, till saken hör att även Ingalill skulle till luleå i andra ärenden så Johan och jag hade preppat hans Audi så den skulle agera transportmedel dom hundra milen.
Själva tog vi min röda caddy som i dåläget känndes som ett säkert kort.
Resan gick som smort och vi avverkade cirka 25 mil innan ett visst motstånd med jämna mellanrum uppstod i vänster bakhjul, jag drog slutsatsen att lastkännaren var för spännd så jag kröp under och släppte lite på den. Situationen blev inte bättre utan vi fick åter stanna då jag upptäckte att hjullagret var väldigt glappt. Vanan trogen så mekade vi till det och spännde upp nyss nämnda lager. Frid och fröjd tänkte jag. ett par mil senare uppstod samma problem men nu lite värre. Spännde lagret än lite till och insåg att detta måste åtgärdas, skellefteå var fem mil bort och vi hoppades klara oss dit för att försöka få tag i ett lager.

.
Vi kom cirka två kilomteter se'n var det bara att inse att vi skulle skatta oss lyckliga om vi tog oss av e4:an. Långt borta i horisonten såg vi som en hägring en ok-mack. Körandes 15kmh med nästan stumt bakhjul lyckades vi ramla in på macken. Det visade sig att det fanns en verkstad på platsen, så med mössan i handen frågade vi skäggmuppen om vi kunde få låna en kvm av hans utrymme för att slippa snöslasket utomhus, det blev tvärnej och idioten fortsatte med sitt. Av en händelse råkade Benka gå runt knuten och se att det fanns en gds-hall på stället, något som träskallen i verksta'n inte nämnt. Benka hade nu lyckats fått tag i Anne:s kille Nicklas som hoppade i bilen och började åka mot oss från luleå för att hämta ett lager i skellefteå och sedan möta upp oss i lövånger.
Efter att ha inhandlat en domkraft och ett fälgkors började jag meka bort bromstrumman och demontera gamla lagret, lagerbanan var ett med axeltappen eftersom den hade gått väldigt varm, jag kan inte förstå att jag inte hört det, erfarenheten säger mig att det brukar leva om rätt mycket innan ett bakhjulslager skär, men inte på min bil..
Mitt i allt detta ringer Ingalill, då är hon ståendes tre mil ovanför ö-vik eftersom hela bilen skakar och vibrerar. Nu kan jag säga att goda råd var dyra, efter sju bedrövelser och tio telefonsamtal till folk som inte hade tid eller på annat sätt inte kunde hjälpa till så ringde jag den tredje musketören i samlingen nämligen Johan. Som den räddande och alltför snälla storerbror han är så satte han sig i min audi hängde på biltrailern och åkte uppöver.
Efter att ha lugnat ner Ingalill "och mig själv" så återgick jag till arbetet, då hade benka lånat en rondell och en huggmejsel av stolpskottet i verksta'n brevid, när jag så skulle knacka bort lagerbanan så flög en flisa ur huggmejseln rätt in i mitt vänstra pekfiner som ställde till med ett sällan skådat blodbad. Ett litet jack förmodligen in till benet som verkligen pumpade ur sig rikliga mängder blod, förmodligen på grund av mitt dåvarande blodtryck. Fem plåster senare återgick vi till arbetet och fick då bort gamla lagerbanan. En halvtimme senare anlände Niklas med ett nytt lager som monterades och vi var på g igen. Benka lämnade tillbaks rondellen och mördarmejseln till fettapan och fick pröjsa 200 kr för lånet av grejorna.....
En stund senare hade Johan kommit fram till Ingalill och konstaterat att framhjulet var löst... förmodligen kom det nå'n skit emellan där dagen innan när vi skruvade som tydligen var nog för att börja röra lite på hjulet som senare började vibrera, två bultar var tydligen lösa men de tre övriga satt på plats, fälgen var dock illa tilltygad. Ingalills syster Lillemor hade åkt emot Ingalill och packat över alla saker i hennes bil, johan toh sin A6:a och rullade hemöver och Ingalill tog S4:an och hängde på Lillemor uppöver.
Lite senare på eftermiddagen kom vi iallafall fram och gjorde klart badrummet och åkte hem tidigt på lördagsmorgonen utan större missöden.
Ingalill är nog i skrivande stund på väg hem så jag hoppas hoppas att allt går bra och att dom kör lugnt.

Här följer iallafall en lite sammanställning på denna lilla tripp.
Domkraft 280kr
Fälgkors 80kr
Huggmejsel 100kr
Rondell 100kr
Hjullager 400kr
Plåster 27kr
Hyra GDS hall 360kr
Slipduk 60kr
Hjullagerfett 57KR
Summa 1464kr

Utan tvekan det dyraste och jävligaste hjullagerbyte jag varit med om...
Då kan man fråga sig vad jag lärt mig av detta. Svaret är: Jävla tur att vi åkte på dagen, och att man alltid skall ska ha gott sälskap med sig.
Jag vet inte riktigt hur jag skall tacka inblandade personer men jag förmodar att jag får tillfälle någon gång.
nu ska jag vila...

Kommentarer
Postat av: Marie

Jag är i alla fall evigt tacksam för hjälpen och tycker att det var jättekul att ni kom hit och hälsade på! Nästa gång får det vara i andra ärenden än jobb, men anar att du är rätt så avskräckt från att åka Sollefteå - Luleå på ett tag! Hoppas hemresan gick bra även för Ingalill! :)

2009-04-05 @ 19:49:17
URL: http://kexzet.bloggspace.se
Postat av: Anders W

Var in och kollade på kexcet:s blogg, där var det ju lite bilder från jobbet också. Vad var det där om gängor på duschblandarn?

Det här med hjullager är ju ingen lek, har dock klarat mig över alla år och mil, kan inte påminna mig att jag behövt byta något. På 740n blev det dock automatiskt nya fram när jag bytte skivor. Dom gamla skivorna var integrerade med lagren. Så då blev det nya lager på grund av konstruktionen.

Det är väl inte alla bilar det är sådär pass enkelt ändå att byta lager? Blir väl lite mer komplicerat med bakjulsdrift och lagerbyte.

2009-04-06 @ 11:22:47
URL: http://andwik.blogspot.com
Postat av: Emil

jo, agående blandaren. Det var en Hans grohe blandare med 150 c/c ansl och 3/4" gänga som dom hade, och blandarfästet var av svensk standard dvs 160c/c med m26 gänga. det finns excentriska övergångar och sådana fanns fast det var 3/4" i båda ändarna och föregående rörpulare hade dragit ihop en 3/4" plangänga mot en m26 som är konisk, inte riktigt nåt som jag kännde jag ville prova på. så nya excentrar ligger i garaget på väg upp till luleå. hjullagret var i sig väldigt lätt att byta eftersom det är koniska rullager som sitter i bromstrumman. problemet här satt i att lagerbanan svetsast fast i axeltappen och tillgången på verktyg var begränsad. själva bytet tog dock runt en timme. verkar vara rätt kass kveller på dom där. tror jag bytte två eller kanske tillochmed tre ggr på mammas vento varav första gången efter 8000 mil..

2009-04-06 @ 18:52:59
Postat av: tomas norberg

vad hande egentligen med "alla ar mycket trevligare och vanligare i norrland"... galler det bara mellannorrland tro? (jamtar undantagna of course)

blire nan grillfest i sommar da emil?

2009-04-11 @ 13:17:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0