Gör så hänne'!

Enligt legenden så ska morfar Dan en gång varit hemma hos en kund som han enligt utsago inte haft alldeles för mycket till övers för, ett kranbyte var det förestående arbetet om jag förståt saken rätt. Hur som haver så gjorde ju även Stor-Erik fel ibland även om det lär ha varit ytterst sällsynt att det hände...
Utfallet blev att varmt och kallt blev korsat så att varmt kom på höger och vice versa. Damen skall då ha gnällt och gnytt varvid morfar lagt händerna i kors och sagt, "gör så hänne'!"
Råkade ut för nästan samma sak idag då jag monterat ett kök med en ikea-blandare, kunden var dock inte elak och vrång på något sätt men situationen var nästan densamma.
 Nu är det så att Ingvar Kamprad och övriga Sverige har inte rikigt samma standard då det gäller vvs-armaturer. Det står med klar text HOT och COLD på blandaren och man kan inte för allt i världen sätta den fel, trots detta ringer kunden mig och hävdar att det är något fel eftersom en ratt vrids motsols för att öppna, och en medsols. Så har det varit i alla tider på dessa kranar, varför vet jag inte. Kunden insisterade på att jag skulle lossa kranen och vrida den 180 grader för då skulle det fungera bättre enligt hennes önskemål, jag försökte förgäves intala kunden att jag lika gärna kan lossa kranbrösten "själva ventilen och ratten" och byta plats på dem. Tyvär gick inte mina önskemål fram och kapitulationen var ett faktum.
Serviceminded som jag är så vände jag helt sonika på blandaren med föreläggandet om att om någon kommenterar det så nekar jag in i döden. Men visst är det väl så att kunden har alltid rätt?

Kommentarer
Postat av: Anders W

Min bror B lär ha blivit ålagd av sin chef att rita upp en konstruktion som han överhuvudtaget inte trodde på och inte kunde acceptera. För att inte kunna kopplas samman med konstruktionen i fråga lär han ha erbjudit sig att rita upp den dock utan att signera ritningarna. Det skulle chefen själv få göra. Tror det slutade med att B fick rita som han ville...

2009-04-17 @ 22:43:03
URL: http://andwik.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0