Old times

Skulle jag beskriva mig själv med ett ord skulle det nog utan tvekan vara nostalgisk. Jag är en sucker för det som var "gammalt" och saker jag minns från när jag var mindre, troligen därför jag håller så varmt om åttiotalsmusiken och gamla klassiker som "top gun" etc etc.
Nostalginerven fick sig verkligen en riktig rotblöta när jag för dagen fick veta att man nu mera kan spela något som heter Quake Live, på nätet. Det innebär att man gratis laddar ner ett spel, som fram till i vintras var för mig en omöjlighet att använda på grund av min dåvarande datasituation, man kopplar upp sig mot en form av community och spelar som aldrig förr, och har tillgång till detta från vilken dator som helst.
Jag kommer ihåg dom gamla goda tiderna då det fanns ett spel som hette DOOM. Detta måste ha varit 1996 om jag inte minns alldeles fel. 28.8 modemen stod som spön i backen och sound blaster hade väl nyss sett dagens ljus. Det var då jag och Ford, eller NIOB som han kallade sig i spelens värld, provade något som nog ingen provat förut. Vi kopplade upp oss mot varandra och körde multiplayer. Detta var ju fullständigt sannslöst, och inte världens lättaste operation eftersom allt då var dos-baserat, det var ungerfär som att fiska om man skulle lyckas hitta åt varandra i cyberrymden när den ene ringde upp och den andra stod i standby-läge för att försöka hooka up.
Detta var ungefär ett år innan ICQ blev aktuellt, alltså en äldre form av messenger. till följd av detta blev det mycket svårt att tajma in alla saker så att det skulle funka, och när vi väl lyckades så gick det ju jättebra för han som var server, och han som körde på 28.8 modem såg ungefär tre bilder i sekunden, men vilken fantastisk teknik!
 Senare blev det Duke Nukem 3d, Quake, Quake World, Quake 2, och sedan hängde som inte riktigt min dator med så då la jag ner projektet.
När sedan ADSL kom in i bilden tog jag mer eller mindre för givet att dom här "gamla" spelen inte existerade utan att det var nya grejor som gällde. Men ack så fel jag hade. Kanske är det fler än jag som är nostalgiska...


Kommentarer
Postat av: Ford

Alltså det där kommer jag ihåg som igår, minns även att jag hade ett blått Lasat 28,8 modem som hade jätteproblem med MSDOS.... haha nästa steg i utvecklingen var när man åkte hem till varandra och körde serialkabel (långt innan HAQen i helgum) - det va tider det... fan vilket gäng dessutom, Du, Jag, Sundvall, Nylander, Holmgren x 2, Per Wallin, Henke Hund, Granlund, Bagge, Johan Sundberg även F.Sundberg senare, Marcus Å, Erik Johnsson, Jocke Eliasson, Martin Holmström, etc etc... finns det ingen som har bilder från detta? :)

2009-08-21 @ 21:26:18
Postat av: soundberg

vad kör du för server? är sugen på å joina ;)

2009-11-12 @ 14:40:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0