Dagens I-landsproblem

I går kväll när jag kom hem så upptäckte jag till min fasa att teven inte fungerade. Som ni vid det här laget förmodligen vet så är jag tämligen beroende av att ha en tv surrandes i rummet och känner mig helt avklippt från omvärlden om jag inte har burken igång. Allt sedan Johan monterade den här parabolen åt mamma "jag tror jag också var med", så har det varit dålig signalkvalitet men det har fungerat för min kära mor har inte så höga krav vad det gäller teve, upptäckte nu när vi flyttade in att hon hade cirka fyrtio kanaler varav ettan tvåan och fyran "ibland" användes. Förklaringen låg i att det ett par månader tidigare ringt en "trevlig ung kille" som det hette som lyckats sålt in värsta kanalpaketet i kåken.
 Vid den här tiden igår så funkade ingenting. Jag kände paniken smyga sig på och bestämde mig för att problemet måste vara utomhus, nå'nting måste ha stört signalen för nu ansåg jag den vara sämre än någonsin. Så på med pannlampan, headset till mobilen, skiftnyckel, mössa etc etc och upp på stegen, i ständig kontakt med min ständige medhjälpare Ignalill vred jag på parabolen fram och tillbaka, upp och ner. Framstegen var få, mycket få, signalstyrkan kom ine över 30% många gånger, om jag bara kunde vinkla parabolen lite till... Sagt och gjort, en stadig tvåhandsfattning och ett lämpligt knyck senare såg parabolen ut som en vertikal wok-panna, det vill säga jag slet lös huvudet från parabolen. Turligt nog tog jag mitt förnuft till fånga och intalade mig att jag nog kunde klara en kväll utan televisionens behagliga stimulans.
I morse ringe jag kundservice, fick tala med en herre som inte kunde säga R, ni vet så'na som har förtur till programledartjänsterna på sveriges radio, det vill säga skåningar, mycket sympatisk herre dock som hade en teroi om att den snabba växlingen i vädret resulterat i att fukt inuti parabolhvudet skulle förorsaka sönderfrysning, vi det läget lät allt som en bra lösning och jag köpte den direkt. Efter dagens avslutade arbete så jagade jag rätt på en elektriker som hade en så'n här som man hittar satelitsignal med, samt att jag åkte ner på expert och ställde mig i kö och hamnade efter en förmodligen arbetsbefriad kvinna i medelåldern vars enda uppgift för dagen var att klaga på sony ercissons service och ville reklamera reklamationen eftersom förra gången hon gjorde det så fick hon en ny telefon, nåt åt det hållet var det.
En kvart senare så hade jag ett nytt parabolhuvud i besittning. Körde hem i min nybesiktade caddy som för övrigt inte gick igenom, "noll bromsverkan bak", jag har vetat om det men låtsas som att det skall laga sig själv, det gjorde det inte..
Väl hemma, nu i endast 17 minusgrader gav jag mig på parabolen igen med ingjutet mod. Testade att hitta signal, men det verkade lika svårt som att hitta ett bredband hos telia. Insåg att armen måste vara felriktad, så i bästa drömkåkenanda schimsade jag med min snickarpenna samtidigt som jag drog i ett par självborrande skruv i paraboljävlen. Nu hittade jag signal, samma som igår, men ingen behörighet till några kanaler. Byter huvud och samma sak.
Då ringer jag igen och får tala med en man med Tony Irving-röst. Försöker medans jag håller mig för skratt förklara mina bestyr. Då ber mig dansdomaren läsa numret på parabolkortet vilket jag gör. Nu visar det sig att kortet är gammalt, och har utgått i november och ett nytt har skickats ut även det i november. Vart detta kort befinner sig vet bara min mor, fast jag betvivlar att det finns i besittning av någon människa. det är snarare fastklistrat bakom nå'n faktura från canal digital som sedan länge är kastad =). Tony var nu vänlig och aktiverade det gamla kortet eftersom abbonemanget är uppsagt sedan en månad och det är onödigt att då skicka ut ett nytt. Så nu har jag ett nytt parabolhuvud, en epa-lagad antenn och lite mer innanför pannbenet..

Kommentarer
Postat av: Anders W

Du e bara bäst!

2009-02-04 @ 22:09:04
URL: http://andwik.blogspot.com/
Postat av: Moster

Plan B: Bygg en koja på taket....

2009-02-04 @ 23:09:44
URL: http://eliapu.driftig.nu
Postat av: Tanders

Jag fick din bloggadr. av den vördade fadern som besökte mig å arbetets vägnar ( mitt alltså )härförleden. Vill bara meddela att det var längesedan jag skrattade så åt en historia, det lät nästan värre än nar jag satte in ett nytt handfat på Norrbyskär och det tänker jag INTE berätta om !

Hadet

2009-02-05 @ 17:21:26
Postat av: Anonym

Hahaha, låter som den vanliga turen man har med allt administrativt tjafs. Internet är skitbra, tyvärr har inte alla fattat det än!



Kul att du har en blogg btw! :)

2009-02-05 @ 19:52:03
URL: http://kexzet.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0