Never ending story....

På åttiotalet fanns det en blond liten man som kallade sig Limahl, han hade en monsterhit med ledmotivet till de två filmerna med samma namn, hans karriär följde inte titeln till ledmotivet utan skulle nog funkat bättre om låten hetat "once in a lifetime" eller "never again", nåt i den stilen iallafall.
Nu kan Limahl plocka fram sin flickacktiga röst och blondera håret för nu är en uppföljare på g. Den kommer handla om min eviga kamp mot ärkefienden Telia.
För att fortsätta där vi slutade så kopplades grejorna in bra precis igår. Jag hade fått "fel" modem, skulle ha ett trådlöst, det var det också där det låg i kartongen men inte "w-lan" som jag beställt. Lyckades iallafall få min netgear router/modem anno 2004 att förstå bytet av ISP och surfningen funka perfa. Nå'n bredbandstelefoni har jag ännnu inte sett till så den delen kan jag inte ge någon uppdatering om. Däremot fick jag digitalboxen. Den ska ju sitta  vid teven, första jacket är i köket, det skall vara kabel emellan. Vi har tydligen tagit steget tillbaka till nätverkskablar och hubbar och eftersom jag har trådlösa nätverk, blåtänder och ir-sändare mellan teve-apparaterna så törs jag inte ta risken att koppla in en trådlös överföring till teven. Jag provade iallafall igår och kopplade ihop grejorna. Första bekymret inefattade en nätverkskabel som var 20 cm för kort, jag kände mig som DR Emmet Brown i Tillbaka till framtiden då han ska försöka connecta strömkabeln så att Delorean-maskinen kan resa tillbaka till 1985, lite lossande av kablar, klammer och uppriggning av en stol mitt i köket så räckte den precis, fick dock ingen signal, detta indikeras av små gröna prickar på teveskärmen. jag hade bara en röd vilket jag förstod inte var så bra. Provade då att koppla in zyxel-modemet från tidigare nämnda företag. Funkade klockrent. Kontentan blir att åka ner till SLÅ imorgon och köpa ett nytt trådlöst tjofräs som fattar att teven vill ha nå'n form av signal också.
Efter detta nerderlag gav jag mig i kast med avloppet "igen" mitt tränade öra hör att det inte riktigt står rätt till i anläggningen, jag har bara inte riktigt kunna förstå varför. Min eviga övertygelse om att morfar Dan inte gjort ett dåligt jobb har på nåt vis fått mig acceptera viss kluckning i köket och petande i slaskbrunnen, samt ständiga regler om ettlagrade toapapper.
 Idag tänkte jag att jag iallafall skulle kolla luftstammen, en sådan sitter ofta på taket eller på vinden för att släppa in luft i avloppet när man spolar, annars uppstår ett vaccum med ett möjligt som följd. jag har länge tänkt titta till detta men det har liksom inte blivit av "Skomakarns barn". Jag tog mig upp på vinden och kröp fram mellan käpphästar och He-Mangubbar, hittade tillslut en luftstamm, felet var att den var fullproppad med gullfiber, det har alltså inte alls fungerat med andra ord. Min alldeles egna teori lyder som följer.
Man brukar vid nybyggen idag sätta vaccumventiler på vinden som släpper in luft i avloppet med inte avloppsluften ut i rummet, alltså ingen avloppslukt som följd. Dessa vaccumventiler var ett tämligen nytt påfynd 1984 då detta hus byggdes. Jag skulle tro att morfar förespråkade den gamla modellen med ett rör direkt ut på taket, min far däremot lär ha hänvisat till ritningar och byggregler som rekomenderade en vaccumventil. Morfar lär då muttrat nåt om att sådär gjorde man inte "gammalt" och mular röret fullt i gullfiber för att det inte skulle lukta dynga, för att sedan gå därifrån och förmodligen glömma bort det eftersom det har funkat nästan till hundra procent.. Nu sitter det iallafall en ny och fin vaccumventil på vinden. nu ska jag bara slå in spikarna i listerna så är ju huset nästan klart =)

Kommentarer
Postat av: Mamma Karin

Gud välsigne både dig och morfar!! HAn blev nog jäkligt skamsen när ha såg vad du gjorde, han gillade inte att bli "avslöjad". Tänk att detta eviga kluckande kan vara över! Hoppas du fått brevet förresten och att du åker ned med det till Åsa, som vi sa!

Kram. MA

2009-03-12 @ 09:13:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0