Då var det min tur

Projekt vw caddy 13/6-09:
tändkablar
tändstift
fördelarlock
rotor
lambdasond universal "BOSCH"
resultat: godkändt i cirka 20 min sedan samma felkod air sensor "short circut to earth"
Morgondagen har alltså i sitt sköte ett förmodat besök till Sundsvall "för ovanlighetens skull" ev kramfors i jakt på en original-lambda.
Efter tre försök har jag ännu inte lärt mig att universallamdasonder, även om det är samma pryl som "original" fast utan kabelkontakt inte fungerar, samma visa på min tidigare Audi, samma visa på svärfars volvo 940.
För att erkänna min misär så måste jag nu rada upp hur mycket den röda caddylacken har bedrövat mig med se'n jag köpte den för 8 månader se'n,
det jag kommer ihåg är :

Kompletta bromsar bak
Hjullager bak bägge sidor
kamrem
vattenpump
ribbrem
växellåda
bromsbelägg fram
fördelarlock x2
tändkablar
rotor x2
drivaxel höger komplett med drivknut
lambdasond minst x2

samt:
startmotor på g
generatorlager på g

Och jag som skulle ha en begagnad apambulans eftersom det blir mycket billigare än att köpa ny.. jo hej du..
Till sist:
Hörde en anekdot från en bekant till morfar idag.
Mormor och Morfar hade tydligen varit på besök hos tidigare nämnda då mormor påpekat en tapet hos en annan bekant som hon inte kom på färgen på. Hon frågade då morfar vad den rätta färgen var.
Han svarade: "Som pitt'n fast blå"

//Schlafen gut bitte schweinhund.

Ny helg nya möjligheter

Aaa.. Fredag igen. Jag hade tänkt jobba halvdag idag med det gick sådär, och det är ju iofs bra eftersom jobb behövs. I helgen tänkte jag försöka få på nå'n färg på min nya båt, gul ska den bli, jag skall försöka konfiskera en digitalkamera och fixa lite för och efterbilder. Eftersom tillgången på båtfärg här i stan är i det närmaste obefintlig och än mindre kunskapen om detta så blir det ett pilotprojekt där jag tänkte sprutmåla båten med billack. Annars är väl senaste nytt att jag börjat upptäckt spyflugor på en hel del ställen runt om i huset, förra gången detta skedde var när johan glömt maggotburken i ryggsäcken nå'n vecka eller så. Nu vet jag däremot inte riktigt vart dom kommer ifrån men det ligger nära till hands att belasta ödlematen som skuld till detta. Jag tror att min kära kommer att bestrida detta men jag lovar att bringa klarhet i frågan.
Ha en bra helg!


Balansen i bilvärlden

Har fått en stund över nu när jag tänkte uppdatera er lite i vad som händer och sker runtikring Gruvberget.
Ifjol sommar så var vi ute på flottfärd och jag hade min båt som transportmedel mellan flotte och land för dom som behövde hämta kvarglömda saker, kläder, bestick etc. Vi kom hem ganska sent på kvällen och jag skulle dra upp båten på land eftersom det är en plywoodbåt och den är lika tät som ett durkslag. Gjorde på så vis en fuling genom att försöka dra upp båten på piren upp på trailern, det gick bra "en stund, tills jag hörde ett kraaas under båten" då gick botten ur och bakdelen låg i vattnet, halva båten på trailern. hyfsat moment 22. Fick invänta Johan och Benka som kom lunkandes med flotten för att försöka få lite hästkrafter bakom båten som hjälp upp på trailern.  Det som hände var att jag stog vid vajerspelet och drog samtidigt som benka och johan sköt på tappade jag taget om spelet som slog bakut och hela båtjäveln åkte tillbaks, resultatet blev att handtaget på spelet snurrade med 1000 rpm och slog rätt över min vänstra tumme. Latheten i att inte orka dra upp båten på vanligt vis kostade mig ett benbrott i tummen tre veckor efter att jag startat mitt företag. Som tur var så hade jag kvar skenan till handleden som jag hade när jag bröt den hösten innan, denna fungerande som hyfsat stöd för tummen då jag arbetade, känndes inte som att sjukskrivning var nått alternativ just då.
Efter detta så fattade jag beslutet att ska jag ha en båt så ska den fan kunna vara i vatten mer än en timme utan att sjunka till botten, därför drog Jag och Benka iväg till hudik för att båtshoppa.
Johan skulle också ut på tur, han skulle till Sundsvall och shoppa med Annika och Wilma. För att göra en lång historia kort så rasade Johans audi, remskivan på vevaxeln separerade och smulade sönder diverse apparatur i motorummet. Förmodligen i samma sekund som detta inträffade började spjällmotorn till defrostern på min audi att fungera, den har varit orörlig sedan köpet och jag har med fasa sett fram emot en eventuell reparation. Slutsatsen av detta är: Det måste finnas en balans mellan alla fordon här på Gruvberget, om en går sönder så håller en annan ihop, eller ännu bättre, lagar sig själv. Så nu har vi alltså som Ingalill skrev en viss rokad på bilparken, Ingalill har mammas renault eftersom johan körde den till stan i förrgår, mamma har benkas ford att ta sig till jobbet med, johan har lånat pappas opel eftersom den har dragkrok och dricker diesel, pappa har lånat s4:an av mig och ingalill. Enkelt va?


RSS 2.0