"Gas"tkramade historia...

Har på slutet haft sanslöst mycket att göra, så därför försöker jag planera dagarna in i minsta detalj "som Sickan skulle sagt". Nu förtiden så hårdlöder vi rörmokare, "jag iaf" inte lika mycket som vi gjorde förr eftersom pressning är otroligt mycket mer tidseffektivt. Jag tycker dock att det finns en brytpunkt vid 28mm rördimension eftersom delarna då blir väldigt mycket mer kostsamma, därför släpar man då och då in gasstället och går den vägen istället. Såg i förra veckan att acetylenflaskan var i det närmaste tom, åkte därför ner på Unanders motor och bytte när jag ändå var på stan och jobbade.
I morse då jag nu i min minutiösa planering skulle börja jobba så kom jag en lödskarv sen slocknade svetsen. Ganska snabbt insåg jag att den "nya" tuben var helt tom. Detta har iofs hänt en gång förr, men är mycket ovanligt. Eftersom jag var uppe i Husnäs bra precis tre mil från stan såg jag planeringen spricka redan där.
Skuttade dock in i caddyn och rejsade ner till gräsklipparbutiken igen. Efter ifyllande av reklamationsblanketter och nästintill pinsamma påståenden om att flaskan verkligen var tom. Dom räcker ju inte särskilt länge när man kör med stort munstycke så dom trodde säkert jag försökte blåsa dom.
Hur det än var så fick jag en ny tub och gasade uppöver, passade på att åka hem och käka lunch under tiden. Efter ätning så var jag åter igen redo att ge mig på mitt uppdrag. Denna gången tändes inte ens gasen, denna flaska var alltså ännu tommare än föregående.
Jag ringer ner och spyr galla över personalen, trots att det inte är deras fel, försöker få dom att förstå hur glada mina kunder är om jag måste åka sex mil för att löda en koppling?
Dom plockar iallafall fram en ny flaska, och kolla att det finns acetylen i den. Än en gång åker jag den underbara vägan på sörsia helgum. Den är som upplysning "Anders" ungefär lika bra som mattmarvägen brukar kunna vara.
Pensionärerna i byn börjar nu titta konstigt på mig när jag jag åker förbi än en gång.
Samma procedur fortlöper och jag känner äntligen att jag kommer få börja jobba och få nå'nting gjort. Men inte ska vi tro att historien har sitt slut här..
Enligt mins regulatorer från AGA så hade den tredje flaskan ungefär 1/6 av fyllnadsmängden i sig, det vill säga kanske 15 minuters arbete. Jag säger som Gessle, Här kommer alla känslorna på en och samma gång...
Ilska, uppgivenhet, skratt, lite ångest, explosivt vrede, etc.. Allt detta mynnade så småningom ut i nå'n sorts apati. Så än en gång åkte jag till Sollefteå och denna gång testade jag flaskan innan jag tog den med mig. Kan ju säga åt er som behöver actetylen att jag har nog gjort av men hela deras lager..
klockan 14.00 började jag jobba idag. =)


Kommentarer
Postat av: Anders W

Vilken dag! Inte lätt å få ackordet å gå ihop med sådana förutsättningar.

Mattmarvägen ä hyfsat nyflidd så den funkar inte som avskräckning, näe ska man dra till med nått så vore ett par mil med Sögårsgata ingen lek. Jag tar omvägen via Östivänninga (Mannes) när jag ska åt det hållet.

2009-10-28 @ 20:46:28
URL: http://andwik.blogspot.com
Postat av: Emil

Va fan håller inte peter ordning på vägen? är inte han ordförande i föreningen numera? =)

2009-10-28 @ 21:31:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0