Att säga upp en försäkring

Brev till Anticimex:
 
Hej Anticimex.
Jag heter Emil Engström, har försäkringsnummer xxxxxxxxxx och har för avsikt att avsluta er trygghetsförsäkring. Låt oss börja från början. Jag och min sambo förvärvade ett hus för ett antal år sedan och fick då erbjudande om att teckna denna försäkring som var gratis försa året, det ingick även en besiktning. Sagt och gjort, besiktningsmannen uppenbarade sig en eftermiddag och började således inspektera vårt inhandlade näste. Anmärkningar upptäcktes och antecknades, jag fick bland annat veta att man gärna skulle täta runt rörgenomföringar vid badkaret eftersom fukt lätt kunde komma i däruti, jag kontrade i egenskap av vvs-montör att detta förmodligen redan var utfört vid monteringen av densamma “1984”, och skulle så inte vara fallet torde skadan redan vara skedd. Klämringarna till våra icke typgodkända golvbrunnar satt inte fast och et utbyte av dessa var att föredra, brunnarna alltså. I försvar av vårt hem hävdade jag att så länge klämringarna sitter på plats och mattan inte visar spår av att fukt trängt in bör dom väl ändå anses som tjänliga. Tätskiktet i duschen var nästa bekymmer eftersom det inte gick att fastställa hur det såg ut “bakom”, vilket jag förstod fullt om nu inte vår besiktningsman var besläktad med sonen av krypton, dvs stålmannen och därav erhållit röntgenblick från födseln.
Efter att ha pekat buttert på upphängningen diskmaskinsslangen och rekommenderat oss att köpa ett underlag till diskmaskinen trots 10cm mattuppvik i bakkant ville besiktningsmannen ta en titt under huset då torpargrunder är roten till större delen av den ondska som härjar i våra hem, problemet var att luckan som mäter 50x30 cm inte var tillräcklig för att en så ståtlig besiktningsman skulle passa däruti.. Enligt vad jag kan förstå så fick vi även anmärkning på krypgrunden i form av “ej inspekterbar" eller liknande utfall. Hur som haver, fakturan kom nästa år som det brev på posten det är och nu har vi betalat denna försäkring två gånger. Enligt vad jag kan förstå efter att ha läst era villkor så har vi egentligen betalat 2428kr för en försäkring som egentligen inte täcker någonting eftersom något återbesök aldrig utfördes och kontroll av åtgärdade anmärkningar uteblev också.
Nu vill jag som jag i inledningen skrev säga upp denna försäkring, jag fick för mig att det kanske är bäst att man kontaktar er så att ni slutar skicka påminnelser. Känslan jag får när jag läser i er påminnelse att ni “saknar min betalning” och att ni “ser fram emot den” tolkar jag som att detta är mer eller mindre valfritt. I förhoppning om att inte hamna hos inkasso så tackar jag för ett gott samarbete. På återhörande!
 
Med vänlig hälsning Emil Engström

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0