Träningsvärk

Har så förbenat ont i vänster underarm idag, detta uppkom igår när det var trädfällardag. Jag är ju så'n att jag vill gärna ha mer än vad jag egentligen behöver, vi var ju tre stycken i trädfällarskvadronen igår, så självklart ska vi ju ha varsin motosåg tyckte jag. Det finns fyra motorsågar i vår omnejd varav en fungerar. Vår gamla husqvarna går förvisso, om man hade haft en ny magnapull, sedan finns två stycken partner, varav en som kommer från Morfar, denna har kanske två timmars körning på nacken, men nu går den inte. sedan finns det en till partner som inte heller fungerar, den tror jag har skurit, och till sist Benkas Jonsered som han köpte nå'n gång på nittiotalet när han skulle elda ved. Enligt uppgift så har den använts till en trave ved, sedan fick elpatronen stå för värmen. Jonsereden är den enda fungerande av dessa fyra. Jag såg dock en möjlighet att få igång iallafall en av partnersågarna, så med gott mod i går morse gjorde jag en undersökning av partner nr:1, tilläggas bör att jag gjort samma sak typ tre ggr tidigare med samma slutresultat.

*Soppa i tanken? Check
*Gnista på stift? Check

Men likt förbannat så finns inte en tillstymmelse till liv i den, inte ens med startgas vill den uppge så mycket som en misständning. och HUR kan jag inte förstå. Man har ju nå'n gång fått lära sig att kompression "vilket det finns gott om" bensin, och gnista ska framkalla en explosion, men det verkar inte sågskrället förstå.
Jag skulle tro att energin som går åt för att handsåga all ved vi tog reda på igår är nog jämnbördig med den energi jag la ner på att dra i startsnöret på tidigare nämnda tvåtaktsapparat. Men så'n är jag.
Skulle jag ta mig över älven så åker jag hellre och hämtar båten som står vinterförvarad, stoppar i batteri, tankar, sjösätter och kör över, istället för att ro i roddbåten.

Nu ska jag försöka få liv i Johans bärbara dator som fått nå'n form av blackout.
Auf wiedersehen!


Trädfällning här också.

Jag lägger ut ett par filmklipp på stubbbrytningen som följde av trädfällningen tidigare idag.
håll till godo.
http://www.youtube.com/watch?v=cIe8115uJKI
http://www.youtube.com/watch?v=uspMTELdLV4

Ctrl+Z

Ibland skulle jag vilja kunna tillämpa ovanstående kommande i verkliga livet, som häromdagen då jag skulle skära av ett buntband och insåg redan innan jag gjorde det att det inte kommer gå bra, det kommer göra ont. Och det gjorde det. En så'n gång borde man få tio sekunder på sig att ändra sig "efter" man gjort fel, en "g"jord"e" felsbrytare typ.

Imorse grejade lite med bokföringen innan jag åkte ut och jobbade. Jag hade några kvitton i bilen som jag behövde så jag sprang ut i strumplästen, öppnade bilen med blip blip-dosan tog mina kvitton och kastade in nycklarna på sätet och vidare in.
När jag knöt mina skor insåg jag mitt misstag, det förefaller nämligen sålunda att öppnar man inte "förardörren" på bilen så låser den sig själv inom 30 sek, och jag hade såklart öppnat på passagerarsidan. Till saken hör att jag bara har en nyckel till min röda lilla ap-ambulans. Så där stod jag nu, stirrandes på nyckelknippan liggandes på sätet, så nära men ändå så långt borta.
Eftersom jag är en finurlig liten prick så provade jag volvo 240-tricket= svetstråd mellan fönsterlisten, mycket välbeprövad och pålitlig metod. Nu hade tysk-vagnen lite annorlunda låsanordning som försvårade projektet avsevärt. Efter att ha övervägt vilken ruta som är billigast att byta så bände jag lite på dörren i överkant, och eftersom det är rätt stora dörrar på caddyn så kunde jag bända lite i överkant och på så sätt få ett utrymme på cirka 3mm att försöka ta mig in i bilen, nu är inte ens jag så smal men det var alldeles lagom för en svetstråd.

Gick således in i garaget och svetsade ihop två stycken för att få lite längd på grejorna, bockade till den och gjorde en krok på slutet.
Med denna kunde jag nu fiska upp nyckelknippan som låg "med fjärrdosan uppochner såklart", och sedan släppa ner den på sätet igen tills jag hade dosan på rätt köl. Nu återstod endast att trycka på knappen som är 2x1cm med en svetstråd som är 1 meter lång och 2mm tjock samtidigt som jag bänder upp dörren med hjälp av min morakniv. Planen gick istöpet eftersom tråden vek sig vid minsta lilla belastning, lyckades dock hitta en som var betydligt grövre som borde kunna fixa biffen. Som lök på laxen så är knappen väldigt trög vid kall väderlek så trycket måste liksom komma precis i mitten annars funkar det inte, tänk er synen när Emil står på garageuppfarten utförandes något som skulle kunna liknas vid nå'n så'n här marionettdockteater, dragandes i trådar, petandes med ståltrådar, bändades med kniv, spottande och fräsande av ilska och stress för att vara sen.
Efter vad som känndes som en evighet låstes bilen iallafall upp men eftersom jag hade spänn på passagerardörren låstes dörrarna lika snabbt som dom låstes upp, på något vis lyckades jag "rigga upp" tråden så den satt fast i rätt läge, och samtidigt som centrallåset bettede sig som ett speedat flipperspel sprang jag på förarsidan och väntade på rätt ögonblick och vips var jag inne.
Se'n åkte jag ner på stan och gjorde en reservnyckel, och nej den ligger INTE i handskfacket =).
Tänk om jag hade haft en Ctrl+Z-knapp, då hade jag jag sluppit allt detta, Men då hade ni inte fått skratta på min bekostnad heller ;)

RSS 2.0