Ctrl+Z

Ibland skulle jag vilja kunna tillämpa ovanstående kommande i verkliga livet, som häromdagen då jag skulle skära av ett buntband och insåg redan innan jag gjorde det att det inte kommer gå bra, det kommer göra ont. Och det gjorde det. En så'n gång borde man få tio sekunder på sig att ändra sig "efter" man gjort fel, en "g"jord"e" felsbrytare typ.

Imorse grejade lite med bokföringen innan jag åkte ut och jobbade. Jag hade några kvitton i bilen som jag behövde så jag sprang ut i strumplästen, öppnade bilen med blip blip-dosan tog mina kvitton och kastade in nycklarna på sätet och vidare in.
När jag knöt mina skor insåg jag mitt misstag, det förefaller nämligen sålunda att öppnar man inte "förardörren" på bilen så låser den sig själv inom 30 sek, och jag hade såklart öppnat på passagerarsidan. Till saken hör att jag bara har en nyckel till min röda lilla ap-ambulans. Så där stod jag nu, stirrandes på nyckelknippan liggandes på sätet, så nära men ändå så långt borta.
Eftersom jag är en finurlig liten prick så provade jag volvo 240-tricket= svetstråd mellan fönsterlisten, mycket välbeprövad och pålitlig metod. Nu hade tysk-vagnen lite annorlunda låsanordning som försvårade projektet avsevärt. Efter att ha övervägt vilken ruta som är billigast att byta så bände jag lite på dörren i överkant, och eftersom det är rätt stora dörrar på caddyn så kunde jag bända lite i överkant och på så sätt få ett utrymme på cirka 3mm att försöka ta mig in i bilen, nu är inte ens jag så smal men det var alldeles lagom för en svetstråd.

Gick således in i garaget och svetsade ihop två stycken för att få lite längd på grejorna, bockade till den och gjorde en krok på slutet.
Med denna kunde jag nu fiska upp nyckelknippan som låg "med fjärrdosan uppochner såklart", och sedan släppa ner den på sätet igen tills jag hade dosan på rätt köl. Nu återstod endast att trycka på knappen som är 2x1cm med en svetstråd som är 1 meter lång och 2mm tjock samtidigt som jag bänder upp dörren med hjälp av min morakniv. Planen gick istöpet eftersom tråden vek sig vid minsta lilla belastning, lyckades dock hitta en som var betydligt grövre som borde kunna fixa biffen. Som lök på laxen så är knappen väldigt trög vid kall väderlek så trycket måste liksom komma precis i mitten annars funkar det inte, tänk er synen när Emil står på garageuppfarten utförandes något som skulle kunna liknas vid nå'n så'n här marionettdockteater, dragandes i trådar, petandes med ståltrådar, bändades med kniv, spottande och fräsande av ilska och stress för att vara sen.
Efter vad som känndes som en evighet låstes bilen iallafall upp men eftersom jag hade spänn på passagerardörren låstes dörrarna lika snabbt som dom låstes upp, på något vis lyckades jag "rigga upp" tråden så den satt fast i rätt läge, och samtidigt som centrallåset bettede sig som ett speedat flipperspel sprang jag på förarsidan och väntade på rätt ögonblick och vips var jag inne.
Se'n åkte jag ner på stan och gjorde en reservnyckel, och nej den ligger INTE i handskfacket =).
Tänk om jag hade haft en Ctrl+Z-knapp, då hade jag jag sluppit allt detta, Men då hade ni inte fått skratta på min bekostnad heller ;)

Kommentarer
Postat av: mor

bättre rådlös än trådlös!

2009-11-11 @ 21:39:21
Postat av: mor

bättre rådlös än trådlös!

2009-11-11 @ 21:39:49
Postat av: Ingalill

jag önskar att du hade gått in och väckt mig så jag hade fått hela spektaklet på bild :P

2009-11-11 @ 23:05:26
URL: http://spunkygecko.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0