jahaja.

Idag beställde jag en termometer från clas ohlsson efter ett uppvaknande mail från Anders, precis vad jag sökte, dock fanns den inte igår, jag svär! Förmodligen så kollade jag under fel flik, så nu har jag beställt en termometer för 469 kr och pröjsar frakt a' 189 kr för företagspaket, så man kan säga att jag gick back cirka 400 kr eftersom jag åkte ner till sundsvall igår och bommade fullständingt mitt utsatta inköp. Jag hade som tänkt att jag skulle blogga om mitt eviga krig med Ingalill med standbyknappen på teven, och skulle enligt uträkning hävda min rätt i denna fråga. Vi alla har våra små saker vi gör, jag lämnar tex alltid te-koppen kvar på vardagsrumsbordet och min älskade stänger alltid, märk ALLTID av teven på knappen, se'n kommer jag, sätter mig i soffan och ser att lampan inte lyser. NEJ tänker jag uppgivet och går och snäppar på teven. Ingalill hävdar att elförbrukningen är jättehög på standby och att man kan ha roligare för dom penarna. Jag å andra sidan hävdar att den tid det tar för mig och kliva upp och trycka på knappen, och sedan tillbaka till soffan igen är värd dessa pengar. Nu har jag räknat..
Vår teve drar 0.4w i standbyläge, utslaget på ett år blir det cirka 350kwh, med dagens elpris cirka 400 kr. Efter nogrann mätning har jag konstaterat att det tar mig cirka 10 sekunder att kliva upp ur soffan trycka på knappen och återvända till soffläget. Standbytstafetten sker i runda slängar två ggr om dagen så utslaget på ett år blir det 120 min, alltså 200kr i timmen skattefritt.
Då kan man fråga sig vad man får för 200kr idag? nästan en platta öl, en god middag, en resa tur och retur till sundsvall, en halv termometer bara för att nämna några saker.
Efter noga överläggning med mig själv så kan jag inte säga vem av oss som har rätt eller fel, men en sak vet jag, det är att nästa gång jag åker till svall så köper jag fjärrstryda eluttag, då behöver jag bara sträcka på armen lite för att få igång apparaten. Kostar dom under 200 kr så har man ju en pay off-tid på bara ett år. Jag tror lösningen är nära nu... =)

Kommentarer
Postat av: Ingalill

bör tilläggas att vi har ytterligare en tv i sovrummet, och samma procedur gäller för den...

då måste vi alltså spara in 800:-/år på min besatthet av att stänga på knappen... =)

2009-02-18 @ 21:18:38
URL: http://spunkygecko.blogg.se/
Postat av: Erik och Anders

Nog för att vi har billig el ifrån Jämtkraft, men:

Din uträkning har lite felaktigheter. 0,4 W x 24 h = 9,6 Wh. Detta gånger 365 blir 3504 Wh. Alltså 3,5 kWh. Inte ens i Österforse kan väl detta kosta mer än en femma per år? Får vi rekommendera denna elmätare från Conrad? Dock är den endast tillförlitlig från 1,5 W och uppåt. Våran lösning på problemet: Dra en skarvsladd (dold i kanaler) mellan sovrum och vardagsrum, då kanske du når 1,5 W totalt. Glöm inte att dra en plåtskruv i kanten på power-knapparna så inte Ingalill är där och sabbar mätningarna!

2009-02-18 @ 21:50:49
URL: http://www.conrad.se/?article=125323
Postat av: LottaS, din gamla klasskamrat

Hej Emil!

Kul att hitta din blogg, du har ju alltid varit duktig på att...svamla ;P



Måste säga att Ingalill är ju den som gör helt rätt här! Tänk på miljön också och inte bara pengar. Sen får du ju motion varje gång du måste resa dig upp ur soffgropen =)

2009-02-19 @ 10:08:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0