det var den helgen det...

Hej! I helgen har jag mest varit i garaget, igår skulle jag byta drivknutsdamask på audin, för att ta det säkra före det osäkra så hade jag skaffat, spindelled, p-ändå, och hjullager, det brukar närmligen vara så att jag hittar fem andra saker som behöver bytas när jag väl börjar. och då står man där på lördagen utan grejor. Men nu var jag iallafall förberedd. Efter att ha gjort ett akutbesök på morgonen hos en kamrat som trodde sig ha en vattenskada så satte jag och Benka igång och skruva.
Jag måste förresten berätta en historia om den här "kamraten" jag tänker inte nämna denne med namn men jag tänker berätta sekvensen.
En lördag för ett tag sedan ringer X till mig och är alldeles förtvivlad. "Frugan slet upp mig ur sängen och säger att det fräser innifrån väggen" säger han, "det måste vara nått vattenrör som har gått sönder". Tillägas bör att X:s situation kan jämföras med Björn Skifs i drömkåken, jag tror att dom har haft två vattenskador och en soteld se'n dom flyttade upp från Stockholm för att antal år sedan. Jag sympatiserar därför med denne nyblivne husägare och brukar i mesta möjliga mån hjälpa till på telefon eller på plats när det gäller vvs-mässiga bekymmer. Nu fanns det dock inte tid för funderingar då det lät som ett vattenfall inne i badrumsväggen. Jag instruerade X i att stänga vattnet och att samtdigt kolla om det fanns vatten i värmesystemet så vi kunde utröna vad läckaget kom ifrån, sagt och gjort sprang X ner i källaren, stängde vattnet, sprang upp igen, men ljudet var kvar. Nu började jag fundera på vad som kan ha inträffat. X var i eld och lågor och i full näst intill i färd med att bryta upp väggen, jag försökte få honom att lugna sig och öppna en kran för att släppa på eventuellt tryck i ledningarna men ingenting verkade fungera. Helt plötsligt i all desperation så slutade ljudet. X var nu lite lugnare och jag gjorde klart med honom att jag skulle komma förbi så fort jag var klar med det jag gjorde för stunden. Och därmed slutade vårt samtal. En kvart senare ringer X igen, då visar det sig att ljudet kommit tillbaks strax efter att vi avslutat vårt samtal, nu lät han dock mer lugn på tonen och nästan en aning skamsen. När nu ljudet återkomm så började X leta lite mer vart exakt det kom ifrån, ljudet ledde honom till handfatet, sedan till badrumsskåpet, och i där så upptäckte han att "läckan" var dotterns eltandborste som låg och körde för fulla segel inne i skåpet, vilket framkallde ett ljud som enligt X låter som vatten sprutandes i vägg.. Så mycket har jag inte skrattat på väldigt länge....

Iallafall så gick skruvningen igår väldigt bra och jag och Benka gick senare på eftermiddagen hem till honom och drack en kopp kaffe "kask", och spelade kort, vilket var väldigt länge sedan. mycket mycket trevligt.
Idag har jag och Johan bytt ett hjullager, det som gick bra igår fick vi igen idag, det var väldigt tungjobbat och tog nästan tre timmar. Senare så åkte jag till sta'n och hämtade audin på Ingalills jobb eftersom den skall besiktigas i morgon och i vanlig ordning är jag ute i sista sekunden. Jag gjorde den obligatoriska upptäckten att nummerskyltsbelysningen var trasig, för femtionde gången i ordningen, och inga lampor hemma..... Som tur är så har UNO-X fortfarande öppet i långsele så nu har jag köpt 5v glödlampor för nästan 100 kr, det räcker till två besiktningar till både mig och Johan om vi har tur.
Fick sedan för mig att  jag skulle köra en diagnos på audin med vår fina VAG-COM, det är ett sånt där diagnosverktyg för att utläsa felkoder och nollställa serviceindikatorer etc, fick då fram en felkod på en givare som visade sig justera turbotryck/tändning, och denna var alltså ur funktion. jag norpade lös den och ohm-mätte den men hittade inget fel, gjorde ren den och satt tillbaka den och vips felkoden var borta, vid en senare provkörning så känns det plötsligt som om jag hittat 50 hästkrafter till i bilen. helt otroligt kul, bara därför får jag väl spansk flagg i morgon på besiktningen.....
Nu tänker jag bänka mig i soffan och slöa resten av kvällen.
Adios!

Kommentarer
Postat av: Mamma Karin

Ha ha! Eltandborste, ha -ha. Det är väl en himla tur att du inte köpt nån drömkåk! Eller det är kanske det du har gjort, en RIKTIG drömkåk alltså.

Kram MA

2009-01-25 @ 23:03:37
Postat av: Moster

Ja, du Emil, inte vet jag var detta ska ta vägen, men nu har vi som ett av våra största nöjen när du äntligen har nytt inlägg på bloggen. Då går nyheten ut till alla blogghuggare i huset (fn 3 st). åsså är dagen räddad....och sen får vi vänta igen....

2009-01-26 @ 01:14:26
URL: http://eliapu.driftig.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0