Smeknamn

Gokväll! Länge se'n sist! "Som per Gessle skulle sagt".
Kom ikväll att tänka på en tämligen intressant företeelse.
Det hela började med att jag var inbjuden att dinera hos min kära mor, i detta sällskap befann sig diverse människor som såg till att konversationen aldrig tedde sig tyst och pinsam.
I vanlig ordning började släktskap och hemmanen uppräknas på löpande band.
Mitt i samtalet kom en man på tal, vars namn bör bevaras skyddat för dennes integritet.
Till saken hör att personen som vidtalade den andra parten i konversationen inte bor inom dessa breddgrader större delen av året.
För att göra en lång historia längre ska jag berätta vad som hände och när.
Cirka 1995 då Emil var 12 år fyllda fanns ett stort intresse för det agrikulturella arvet.
Till följd av detta utfördes tappra försök att odla diverse växter på min dåvarande mosters "RIP" ägor.
Situationen Som uppstod var att alla ägor arrenderades ut till herr X i ett försök att öppna vidderna.
Följden av detta var att X förintade mina surt förvärvade försök att bedriva någon form av växtlighet på ovan nämnda arrende genom att fräsa ner mina potatisplantor till oigenkännlighet.
I full frustration och som den upproriska ungdom jag var "är" klättrade jag upp i närmaste björk "varför vet jag inte, kanske någon amatörpsykolog kan förklara detta?"
Väl på plats var de enda ord jag lyckades framkalla endast en beskrivning av X iförd peltorkåpor samt hoppandes upp och ner i sin trakotrhytt. Detta sammansatt bildade ett ord som kan beskrivas som en skivvändade människa med stora hörlurar.
Av någon anledning har detta uppenbarligen spridit sig ända till Uppsala eftersom ovan nämnda sommargäster vidtalar denne med det smeknamn som uppkom en se'n sommarkväll högt upp i en av björkarna på Gruvberget.
Eftersom detta är 18 år sedan och X fortfarande går under namnet Y hos gemene man måste tyda på att smeknamnet var utomordentligt passande för denne.
over and out!

Kommentarer
Postat av: Mamma Karin

Ha, ha - du är otrolig! Du borde bli krönikör!

2010-09-05 @ 10:58:26
Postat av: soundberg

Hahaha, jaså det var såå namnet kom till? Jag trodde i min enfald att det var det namn som du kom på som var så långt ifrån den personlighet som herr X egentligen är! Det var min tolkning av ovansagda :)

2010-09-15 @ 15:57:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0