Kärnreaktorer och gnällspikar..

Eftersom det idag är den officiella dagen varje vecka då teven belamras av min kära sambo som vid något svagt tillfälle förhandlat till sig att just denna kväll är helt vigd åt översminkade egotrippade och socialt begränsade läkare iform av "Grey's Anatomy", tätt följt av "off the map" som i praktiken är samma program fast i djungelmiljö. Detta andra program fördes för övrigt in i överenskommelsen utan överläggning vid föregående styrelsemöte. Istället för att kalla till extrastämma ägnar jag nu min blogg en tanke eller två denna blåsiga onsdag kväll.
Inte bara en gång tänker jag att "det där måste jag blogga om", men lika lätt ramlar det ur huvudet. Jag har inga som helst problem i att minnas registreringsnummer på istort sett alla bilar någon i släkten någonsin har ägt, jag kommer också ihåg koden till windows 98, windows me och säkert halva windows 95. Men att minnas att posta ett brev eller att ta ur en tvättmaskin när den är klar verkar tämligen omöjligt.
Jag minns dock en sak som stört mig förut och gjorde likaså i veckan. Scenariot är en lokalradio någonstans i Sverige, klockan är förmiddag och i etern utspelar sig ett icke nämnt program där man kan ringa in och söka saker som man inte har därest ivriga lyssnare kan bli av med det man inte längre behagar. Jag skulle kalla det blocket version 0.5, men för dom som inte har upptäckt internet kan ju detta vara ett vettigt alternativ.
Underhållningsfaktorn är förvisso högre på radion och det är väl det som är hela poängen. Men....
Kärnan för min irritation ligger i de människor, företrädelsevis penisonärer eller samhällsmedborgare som har alldeles för många blanka blad i almanackan som ringer in till programmet. det kan låta ungefär såhär. "för att inte namnge eventuella människor så är alla namn fingerade"
Programledare: Klas P Lingonson
Pensionär: Agda Bitterson
K: Och nu ska vi till Alnö för att prata med A. Hur har du det idag?
A: Njaaaaaa, jag vet inte det ja...
K: Du sitter väl ute på Alnö?
A: jo..
K: Och vad gör man där en så'n underbar dag som idag då solen skiner och våren är i luften, sitter du och tittar på havet och njuter av det goda livet med en kopp kaffe och en god bok?
A: Näää du, du vet att jag är så ofärdig, å allergisk är jag också.
K: Men du måste väl ha fin utsikt om du kliver upp ur köksstolen?
A: Nä du vet jag sitter ju i rullstol jag, ser dåligt gör jag också! Å kaffe kan jag inte dricka för jag har så dålig mage, å se'n dog katta igår så nu har man ju ingenting å vara glad för!
"K styr smidigt och med van hand över samtalet till den enligt producenten avsedda anledningen till A:s medverkan, A: tycker inte att hon berättat klart för länet hur ont man kan ha i sina fötter samtidigt som alliansen har tagit alla pensionspengar. Annat var det förr. osv osv.
I slutändan har så A: kommit på att söka något som för länsborna är fullständigt omöjligt att inneha "typ tegelpannor från 1945 i mintgrön kulör" bara för att bevisa att även detta elända inte kunde avhjälpas.
Detta händer varje fredag i mer eller mindre varierade former. Folk ringer in bara för att berätta hur dåligt dom har det och hur synd det är om dom, se'n att man får söka saker, det är bara en täckmantel. Därför har jag nu kommit på ett par nya namnförslag på programmet som kanske skulle föra det lite närmare sanningen.
Ring så grinar vi
Ja, vi har hört den förut
Gäster med krämpor
Det kommer mera
Livet är en pest
Ok, det kanske inte är så lätt här i livet  alla gånger men måste man basunera ut hela gallan i lokalradion? Mitt råd till dessa lyder som följer: Skaffa en blogg!
I en helt annan del av länet kom jag idag under lunchen på en sak som kommer kunna revolutionera kärnkraften för all framtid och helt eliminera risken för härdsmälta. Jag ska försöka bygga en gigantisk modell av vår mikrovågsugn som jag sedan ska kränga till japanerna, då kan dom sätta den över reaktorerna och köra igång för vår mikrovågsugn skulle kunna släcka vilken härdsmälta som helst. Det spelar ingen roll hur länge jag eldar mina matlådor så har jag ändå absoluta nollpunkten i kärnan. Tänk på det nästa gång TEPCO!

Kommentarer
Postat av: Pa

Vad får du allt ifrån!!!

2011-05-28 @ 16:33:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0